17. februar 2011

Stopp mobbingen!

Kampen mot mobbing er på nytt et aktuelt tema. For fire år siden skrev jeg et innlegg om om denne kampen som jeg fikk mye positiv respons på.Problemet er dessverre like stort i dag, noe jeg ble minnet om når jeg satte på NRK TVs mobbedebatt. Derfor vil jeg publisere mitt fire år gamle innlegg på nytt.


Håper du leser innlegget, og at du deltar i arbeidet med å stoppe mobbingen:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bondevikregjeringen satte kampen mot mobbing på dagsordenen høsten 2002. De rød/grønne har ikke prioritert denne satsningen. Nå kom nyheten vi fryktet - mobbingen øker. Det er ingen grunn til å tro at det er bedre i Sør-Odal. Også her mobbes det.
Mobbingen kan ikke aksepteres. Kommunen må ta opp kampen mot mobbing. Den viktigste innsatsen mot mobbing kan gjøres i barnehagen og i skolen. Læreren har en nøkkelrolle i å oppdage og gripe fatt i mobbing på skolen. Lærerne må gis tid og oppdatert kompetanse på å håndtere dette. Sør-Odal kommune har vedtatt en plan mot mobbing, Men både barnehagene og skolene har for lite personell til å gjøre dette arbeidet godt nok. Når politikerne vedtar en plan må de også bevilge penger til å gjennomføre planen.

Mange foreldre opplever at de er maktesløse når barnet deres blir mobbet. Derfor vil KrF ha et uavhengig mobbetilsyn i hvert fylke. Dette vil gi barn og foreldre en klageinstans, og en alliert i kampen mot mobbing når løsning ikke oppnås på den enkelte skole. Mobbetilsynet bør være et ressurssenter med en stab av fagpersoner som både kan gripe inn og hjelpe til med løsningen av enkeltsaker og som kan drive forebyggende arbeid.
Kampen mot mobbing er en av mine hjertesaker: Flere politikere burde støtte denne kampen.

Vi vil ha en bedre skole, med flere godt kvalifiserte lærere. Trygg oppvekst, og et trygt læringsmiljø - uten mobbing, skal være en rettighet for alle barn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar