27. september 2014

Jeg gir nytt liv til bloggen

Denne bloggen er vel et godt eksempel på at livet har ulike faser. Jeg startet bloggen med bakgrunn i politisk engasjement, men også med bakgrunn i mitt engasjement i kultur og idrett. Nå har det vært stille fra meg på bloggen i omlag 1 år. Jeg har brukt denne tiden til å komme over i en ny fase, eller skal vi si et nytt engasjement. Ludvig Holberg hadde i sitt forfatterskap flere temaperioder som ble kalt "raptuser". Og uten sammenligning forøvrig - jeg er inne i en ny raptus.

RAPTUS: IKT i undervisning

Jeg har oppdaget at skoleverket har en lang vei å gå før den digitale teknologien blir brukt best mulig i læringen.  Som lærer i skolen engasjerer dette meg, og jeg meldte meg derfor i høst på et MOOC-kurs ved NTNU "Smart Læring". Klikk gjerne lenken for å lære hva MOOC er. Og jeg synes allerede jeg har lært noe smart. I professor Arne Krokans' bok "Smart læring", kommer det tydelig fram at IKT gir skolen  nye muligheter og nye utfordringer. I tidligere tider lærte elevene kun av det som stod i læreboka, og av det læreren kunne. I vår tid kan elevene ved hjelp av internett (web 2.0) lære av den samlede kognitive kunnskap vi har i verden. En av utfordringene er hvordan skolen skal kunne legge til rette for en slik ny måte og lære på. 

Utdanningens framtid er spennende og jeg fortsetter kurset med forventning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar