5. august 2010

Trafikkfarlig ved Sanngrund

I forbindelse med en ulykke på riksvei 2 ved grensa mellom Nes og Sør-Odal kommuner, skrev jeg et leserinnlegg i Glåmdalen. Les det gjerne her:

En tragisk ulykke har enda en gang vist oss hvor trafikkfarlig riksvei 2 er ved Sanngrund. Dette har alle som kjører bil forbi der vært klar over lenge. Og de som jobber på Sanngrund har bekymret seg for dette i mange år. Det har vært flere ulykker der, både med personskader og dødsfall. Jeg vil gi min fulle støtte og sympati til daglig leder på Sanngrund Arne Udnesseter, og alle de som bor eller jobber der. Slike opplevelser er en stor psykisk påkjenning.

Vi bør lytte til Udnesseter når han sier at det bør gjøres noe for å redusere trafikkfaren. Og vi bør ikke la dette bli en del av diskusjonen om trasevalget for nye riksvei 2. Selv om trasevalget er avgjort, vet vi at det tar tid før nyveien er bygd. Og mens vi venter, benytter stadig flere kjøretøy den eksisterende veien. Vi har ikke flere liv å miste, og vi tåler ikke flere personskader.

Jeg er ikke trafikkekspert, og vet naturlig nok ikke hva som vil være det riktige tiltaket for å redusere risikoen. Det overlater jeg til de som har den kompetansen. Men vi må ikke la det stå på økonomi, eller la være å gjøre noe fordi vi venter på en ny vei. Politikere fra alle partier bør sammen sørge for økonomien, og veimyndighetene må finne de rette tiltakene. Og enten du ville ha nye riksvei 2 på nord- eller sørsiden av Glomma, eller du var helt i mot ny vei, så bør du støtte at noe blir gjort.

Vi kan ikke la riksvei 2 forbli en «dødsvei» - vi har ikke flere liv å miste.

1 kommentar:

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Ole Tamlag, Ole Tamlag. Ole Tamlag said: Jeg har blogget om en tragisk traffikkulykke på RV2 ved Sanngrund: http://wp.me/pCLNR-1ecn [...]

    SvarSlett