29. oktober 2010

Skarnes trenger ikke en ”brun” pub!

Skjenkestriden vedrørende ”Kunst og Pub” på Skarnes begynner å ligne en farse.

Det startet med at formannskapet i Sør-Odal, med gode begrunnelser, avviste en søknad om bevilling til å skjenke i et lokale beliggende like ved RV2, og ved skoleveien til mange barn og unge. Senere søkte de samme om bevilling i de gamle lokalene til Odal sparebank. Også denne gangen var det mange grunner til at søknaden burde vært avvist, men flertallet sa ja.

De var etter min mening for feige til å si nei en gang til. Heldigvis hadde bygget en huseier som så at puben kunne skape uro for de som bor i området, og dermed sa nei til dette.


Nå har ”Kunst og Pub” på nytt søkt om bevilling, i et lokale i området Sentrum Syd. Rådmannen anbefaler formannskapet å si ja. Her mener jeg rådmannen tar feil, og jeg ber politikerne i formannskapet avvise søknaden. Også denne gangen må en av avslagsgrunnene være at lokalet ligger i et boligområde. Men hovedgrunnen er at Skarnes og Sør-Odal ikke trenger et rent skjenkested. En pub som selger alkoholholdig drikke, og ikke har matservering, er noe nytt og annerledes. En slik pub har sin plass i byer og på større steder, hvor det er naturlig å ta en tur innom før eller etter at man besøker andre steder. Men Skarnes er ikke et sted med mange andre tilbud. Faren er stor for at puben vil bli et sted hvor det drikkes mye, av relativt få personer, og at disse blir sittende der i lange perioder. Hvis dette skjenkestedet også tiltrekker seg ungdom, vil rekrutteringen til rusmiljøet være ”sikret”. Dette vil være en motarbeidelse av det rusforebyggende arbeidet som drives.

NAV har ved tidligere tilfeller, uttalt skepsis til flere skjenkesteder og økt tilgang til rusmidler. Vi har dessverre et for stort rusproblem både i Sør-Odal og Glåmdal. Dette bør politikerne ta på alvor, og et av tiltakene er å si nei til denne søknaden.

Jeg er kjent med at det nå utarbeides en ”Rusplan” for kommunen. I denne planen bør det nedfelles at kommunen ikke skal ha rene skjenkesteder. Hvis formannskapet nå gir bevilling til ”Kunst og Pub”, vil det ikke være lett å si nei til andre søkere (pga likebehandling). Dette vil være et hinder for å lage en god nok rusplan. Søknaden bør ikke innvilges.

Ole Tamlag
KrF, Sør-Odal

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt klart enig i de avslagene de både har fått fra stedene som tidligere har vært G-løkken og Odal Sparebank. G-løkken lå ekstremt nærme en høyt trafikkert vei, samtidig som det var kort vei til både ungdomsskole, barneskole og videregående skole.

    Den tidligere bygningen til Odal Sparebank mente jeg tidligere at ikke skulle brukes på denne måten, men nå som det har kommet en kjempefin restaurant dit så angrer jeg på hva jeg tidligere har ment om å bruke en gammel antikvitet til servering av mat og drikke.

    Derimot, så kan vi se på stedet ved Skarnes Syd. Hva de søker om, er rett og slett tillatelse til å åpne et sted hvor man sammen kan være sosiale med andre bygdefolk. Dette er et godt tilbud til en kommune som er i vekst. Personlig mener jeg ikke at et sted som bare tilbyr drikke kommer til å rekruttere ungdommen inn i rusmiljøet, men de vil få en annen oppfatning av bylivet. Hjembrenning er en ting som folk er godt kjent med i Odalen (Særlig i Nord), og er ikke muligheten til å ha et sted å drikke hvor det faktisk blir kontrollert hva man får i seg en mye bedre løsning enn denne hjembrenten som får folk til å ligge langstrakt på badet dagen etter? Jeg sier ikke at ved et utestedstilbud, så tar man knekken på alkoholisme og hjembrenning, men et utested er et godt tilbud til folk som ønsker å være sosiale i nye omstendigheter. Kunst og Pub er et flott tiltak, som kan skaffe arbeidsplasser, som kan fortsette kulturlivet etter at 5 Brødre ble lagt ned. Selv om Skarnes er et lite tettsted, så er det morsomt å ha muligheten til å se og høre musikk live. Ikke bare kan dette fremme det sosiale, men det fremmer også lokale band til å komme seg videre.

    Jeg stemmer ja til en urbanisering av vårt lille samfunn som kanskje en dag kan utbygges, og jeg stemmer nei til en tilbakeholden bygdeideologi.

    Jeg bor i en kommune med et flott slagord.

    Ja!

    SvarSlett
  2. Takk for din kommentar. Jeg er enig med deg i det meste. Når det gjelder det tidligere bygget til Odal sparebank synes jeg også det er fint at vi har fått en restaurant som servere mat, og som derfor også har fått bevilling. Det jeg var i mot, var at det skulle vær en pub der som bare serverte alkohol. Jeg tror en slik pub fører til høyere alkoholinntak enn når det er en restaurant. Og den trekker antagelig en annen gruppe gjester også. Det var av samme årsak at jeg var i mot at de skulle får bevilling på Skarnes syd.

    Nå er jo disse sakene avgjort. Så nå er det bare å håpe at det ikke blir slik jeg frykter at noen drikker for mye, og får problemer med alkoholen. Og spesielt at ungdom ikke kommer skjevt ut. Skulle det skje, må vi prøve andre måter å begrense det.

    SvarSlett